Alice & Mary

Efter nu 2 år som studerende på Engelsk på Københavns Universitet, er jeg efterhånden kommet igennem en del engelsksproget læsestof; alt fra Shakespeare, De Quincey og Bronte til Jack Kerouac, Caryl Phillips og  Emma Donoghue. Jeg kan godt lide at holde styr på, hvad jeg har læst – og nogle bøger er bestemt mere anbefalingsværdige end andre. I semestret før sommerferien, var jeg så heldig at have et fag som hed “Children´s Empire”, hvori pensum bl.a. bestod af britiske klassikere som Winnie the Pooh, The Secret Garden and The Voyages of Dr. Dolittle (!) Ja, hvad kan jeg sige, andet end at jeg fik smag for genren. Og ikke kun de hyggelige børnebøger, men også teorien, der ligger bag.

I dette semester står jeg så med en skøn uudforsket opgave foran mig – mit bachelorprojekt! Efter mange overvejelser og med teorier om britisk børnelitteratur i bagagen, er jeg endelig nået frem til det, der skal fylde mit liv de kommende 3 måneder; nemlig Alice & Mary.

“Alice in Wondeland, Lewis Carroll

“The Secret Garden”, Frances Hudgson Burnett

I løbet af de sidste par uger har genlæst både Alice in Wonderland og The Secret Garden, og jeg kan varmt anbefale at krybe under et tæppe i sofaen og lade sig forføre af de fantastiske univers, som de to hovedpersoner, Alice & Mary, befinder sig i.

For mit vedkommende vil jeg bruge de kommende uger med at sammenstille de to bøger på alverdens forskellige måder og få sat struktur på min opgaves indhold og de forskellige børnelitterære teorier. (Og skulle du have kendskab til relevant sekundær litteratur, så sig endelig til!) – God fornøjelse til mig!

2 comments

  1. Pingback: Selvforkælelse x 2 « VOKSEVERK

Skriv et svar

